SECȚIUNEA
III: PRINCIPALELE SITURI IPOTEȘTI-CÂNDEȘTI
[p. 101]
După o îndelungată - și poate obositoare pregătire a
terenului, am ajuns în sfârșit la obiectul de studiu, cultura
Ipotești-Cândești. Cele două largi ocoluri unul tehnologic și unul
referențial ne asigură însă o platformă de dezbatere relativ solidă și largă,
pe care se poate produce o clasificare a principalelor situri din Muntenia
epocii lui Justinian. Se urmărește o dublă clasificare: una cronologică
(evident, nu în sensul cronologiei absolute, ci în distingerea unor etape mari)
și una culturală (respectiv cât de romanică este cultura materială).
Există câteva lucrări de sinteză asupra perioadei și
arealului, mai vechi și mai noi, cu referire strictă la prezentul subiect[1] (situri
Ipotești-Cândești) sau cu termeni mai largi[2], însă nu există nici o monografie ceramică,
adică ceea ce se dorește actuala lucrare. Propunându-mi o lucrare specializată,
nu am să reiau lucruri spuse de multe ori, nici nu am să realizez un catalog al
descoperirilor, care fac obiectul altor lucrări în etapă finală de realizare[3]. Actualul studiu
operează cu termeni statistici și cu comparații între situri mari, publicate
măcar relativ corespunzător. De aceea, trecerea în revistă a siturilor care
urmează nu își propune nici o listare exhaustivă
a siturilor, nici o expunere rezumativă sub
toate aspectele, ci va aduce în discuție strict elementele care pot contribui la o analiză cu sens pentru atingerea
obiectivelor propuse. Repet aici o chestiune de principiu, și am să o repet de
câte ori va fi necesar: piesele ceramice izolate, scoase din contextul
arheologic sau fără context
arheologic, nu sunt analizabile nici cronologic, nici cultural, decât în
termeni foarte generali (iar uneori nici atât). Acest enunț este general
valabil, cu excepția unor produse de vârf (lux), cu caractere particulare
foarte marcate, ceea ce nu este aproape deloc cazul epocii și teritoriului
studiate. O dovadă indirectă că lucrurile stau așa este situația cartării
siturilor de la jumătatea secolului V până la jumătatea secolului VII. Sunt cunoscute
numai anumite areale (Valea Mostiștei[4], interfluviul
Ialomița-Colentina[5], județul Teleorman[6], o zonă restrânsă din
centrul Olteniei[7]), prin activitatea unor
entuziaști (motiv pentru care numeroase puncte sunt îndoielnice[8]), dar nu știm practic
nimic despre întinse suprafețe de teritoriu (județele Argeș, Vâlcea și Gorj
sunt pur și simplu albe; absența din estul Munteniei este datorată unei lipse
efective a materialelor de epocă și voi comenta în altă parte). Situația se
explică nu numai prin dezinteresul unor factori locali, ci și prin specificul
ceramicii secolului al VI-lea. Fragmentele mici lucrate la roată sunt foarte
ușor de confundat cu materialul culturii Dridu, iar ceramica lucrată cu mâna
se poate confunda ușor cu ceramica dacică (prin fabricație) sau chiar cu
materiale preistorice; în absența unui bun cunoscător al specificului ceramicii
și așezărilor Ipotești-Cândești este practic aproape imposibil de identificat
corect aceste așezări (iar cu ipoteticele necropole situația este încă și mai
grea). Foarte probabil, sub unele identificări Dridu, de pe Valea Mostiștei,
de pildă, s-ar putea ascunde situri
mai timpurii. Societatea complet ruralizată pe care o studiem este, prin natura
ei, conservatoare, arhaizantă, iar ceea ce se schimbă, eventual, este proporția între diversele tipuri
tehnologice, morfologice și decorative. Evident, așa ceva nu se poate judeca pe
piese izolate. Caracterul cultural al unor produse nu se poate adjudeca pe
[p. 102]
analogiile (oricât de
stricte sub aspect procedural) a ceea ce s-a întâmplat să fie scos din vie, din
plugul CAP-ului sau din fântâna gospodarilor. Similar, siturile care s-au
bucurat de o cercetare de specialitate fie ea sistematică sau de salvare
dar care nu s-au bucurat și de un desenator harnic sau de o restaurare
corespunzătoare, sunt condamnate a rămâne un punct pe hartă, iar considerațiile
docte ale cercetătorului indiferent de nume vor rămâne suspendate de niște
ascuțite semne de întrebare.
Voi expune siturile în ordine geografică, de la Vest la
Est, atât pentru că se pare că aceasta ar fi, în mare, chiar secvența de
dezvoltare istorică a culturii studiate, cât și pentru simplul motiv că este
singura ordine obiectivă, având în vedere că ordinea cronologică va fi
totdeauna discutabilă. Având în vedere că în viziunea tradițională[9] cultura
Ipotești-Cândești se rezuma la Muntenia, Oltenia fiind considerată doar o
extensie probabilă a acesteia, situația de pe dreapta Oltului va fi expusă
într-o secțiune finală, a teritoriilor asociate, împreună cu așezările 1 și 2
de la Bratei, despre care s-a spus, în anii din urmă, că ar reprezenta o
extensie a culturii Ipotești-Cândești la nord de Carpați, cel puțin sub anumite
aspecte[10].
MAI DEPARTE Ipotești
[3] Colega Vasilica Sandu, de la Muzeul Municipiului
București, are în lucru de mulți ani o teză de doctorat referitoare la
același areal spațio-temporal, cu referire generală, inclusiv la așezări,
necropole, meșteșuguri, etc. (sub conducerea prof. Stelian Brezeanu). Mult mai
tânărul coleg Andrei Măgureanu lucrează la un masterat [devenit doctorat, între
timp; mențiune ulterioară] pe aceeași temă (sub cond. dr. Radu Harhoiu).
Evident, nu îmi propun să dublez astfel de lucrări.
[7] NEGRU 1994; este curios că
o cercetare amplă, cu zeci de puncte raportate, desfășurată pe mai multe zeci
de kilometri, nu a putut aduce nici o noutate, în privința secolului al VI-lea.
Singura localitate raportată, Făcăi, era de mai multă vreme cunoscută (v.
infra). Dincolo de fireștile dubii asupra calității perieghezei (sau
cunoașterii caracteristicilor epocii), este neîndoielnic că întreprinderea lui
Negru demonstrează ceva: raritatea obiectivelor din epoca lui Justinian, și
încă nu oriunde, ci de-a lungul magistralei Jiului.
[8] Monografia județului Teleorman, datorată unui foarte
inimos amator (SPIRU 1996), este plină de
evidente identificări eronate a materialului; este interesant de semnalat
totuși că ceea ce nu a făcut muzeul județean (lipsit de cadrele necesare) a
făcut un particular.